Linia kolei dużych prędkości Seul-Pusan (Korea)

Linia kolejowa „Korea Train eXpress” (KTX) zapewnia połączenie stolicy Korei Południowej, Seulu, z miastem Pusan położonym na południowo-wschodnim wybrzeżu półwyspu. Realizacja tej inwestycji powierzona została konsorcjum, w skład którego weszły francuskie biura projektowe dysponujące dużym doświadczeniem w projektowaniu i budowie linii kolei dużych prędkości oraz koreańskie firmy sektora kolejowego.

W roku 1994 zapadła decyzja o wyborze taboru: wybrano urządzenia produkcji francuskiej typu TGV, przy czym konkurentami były firmy ICE i Shinkensen. Prędkość komercyjna składów wynosi 300 km/h.

Przy realizacji tego projektu wykorzystano transfer technologii: 12 pierwszych składów wyprodukowanych zostało we Francji, a 34 kolejne już w Korei.

W ramach pierwszego etapu robót oddano do użytku linię Seul-Pusan, w związku z ukończeniem budowy odcinka linii kolei dużych prędkości Seul-Daegu. Czas przejazdu między stacjami końcowymi wynosi 2h40. Czas ten ulegnie skróceniu do zaledwie 1h56 po ukończeniu drugiego etapu robót w roku 2010.

Z uwagi na fakt, iż linia kolejowa przebiega w całości w terenie górskim, konieczne było wybudowanie 75 tuneli o łącznej długości 190 km oraz ponad 70 mostów i wiaduktów o długości 120 km.

SYSTRA uczestniczy w realizacji projektu KTX od roku 1989, wykonując projekty obiektów inżynieryjnych, układów torowych, zapewniając nadzór nad układaniem nawierzchni torowych, kierując przeprowadzeniem prób taboru, zapewniając wsparcie przy transferze technologii oraz wykonując audyty procesów testowania i uruchamiania.

W ramach kontraktu z firmą Alstom na świadczenie usług dodatkowych SYSTRA zapewniała również doradztwo przy przygotowaniach do eksploatacji i utrzymania taboru, sieci trakcyjnej i sygnalizacji oraz przy opracowywaniu dokumentacji utrzymania ruchu i obsługi, przy organizacji szkoleń dla pracowników utrzymania ruchu i przy wykonywaniu kontroli służb utrzymania ruchu.

Ważniejsze daty:

  • 1989: podęcie decyzji o budowie linii kolei dużych prędkości Seul-Pusan
  • 1992: rozpoczęcie robót budowlanych
  • 1993: wybór technologii TGV
  • 1998: podział inwestycji na 2 etapy
  • 1999: inauguracja odcinka testowego
  • 2002: przeprowadzenie prób
  • 2004: oddanie do użytku odcinka wykonanego w ramach etapu 1
  • 2010: oddanie do użytku odcinka wykonanego w ramach etapu 2

Ważniejsze liczby:

  • 412 km
  • 7 dworców
  • 330 000 pasażerów dziennie (wielkość szacunkowa)
Drukuj Wyślij link Do góry