Metro automatyczne w Rennes (Francja)

Rennes to najmniejsze miasto francuskie posiadające metro. O decyzji jego wybudowania przesądziły dwa czynniki: bardzo gęsta sieć wąskich ulic w centrum miasta, uniemożliwiająca zastosowanie jakichkolwiek tradycyjnych rozwiązań komunikacyjnych na powierzchni terenu oraz lokalizacja dworca kolejowego w głębokiej niecce wymagająca budowy systemu przejść podziemnych.

Pierwsze linia metra automatycznego w Rennes, wyposażona w tabor typu VAL (lekkie metro automatyczne), licząca 9,5 km długości i 15 stacji, została oddana do użytku w marcu 2002 roku. Dziś linia ta przewozi 95 000 pasażerów dziennie.

Od roku 1986 SYSTRA wykonywała prace studialne mające na celu ocenę przydatności systemu komunikacji zbiorowej prowadzonego w Rennes na powierzchni terenu wydzielonym pasem ruchu, a następnie uczestniczyła w dyskusji nad wyborem ostatecznego rozwiązania.

Od roku 1991 SYSTRA pełniła funkcję pełnomocnika konsorcjum odpowiedzialnego za kierowanie kompleksowymi pracami projektowymi: opracowanie koncepcji i projektu wykonawczego budowy pierwszej linii metra, w zakresie robót budowlanych (tunele, przekopy, wiadukty, stacje metra, zajezdnie i warsztat naprawy taboru), w zakresie prac wykończeniowych (stacje i zaplecze) oraz w zakresie urządzeń niezwiązanych bezpośrednio z systemem transportowym typu VAL.

Ważniejsze liczby

  • Liczba mieszkańców aglomeracji: 377 000
  • Długość: 9, 5 km, w tym 7,5 pod ziemią
  • Liczba stacji: 15, w tym 13 podziemnych
Drukuj Wyślij link Do góry