Nowa linia kolejowa Londyn – Tunel pod Kanałem la Manche (Wielka Brytania)

Od listopada 2007r., dzięki nowej linii kolei dużych prędkości łączącej londyński dworzec Saint-Pancras z tunelem pod Kanałem la Manche, czas podróży z Paryża do stolicy Wielkiej Brytanii uległ skróceniu do 2 godzin i 20 minut, a podróż z Londynu do Brukseli trwa już tylko 2 godziny.

Oprócz korzyści wynikających ze skrócenia czasu podróży między Wielką Brytanią a kontynentem, nowa linia pozwala odciążyć sieć kolei tradycyjnych, po której do tej pory kursowały pociągi Eurostar. Nowa linia może obsługiwać zarówno składy Eurostar, nowe połączenia kolei dużych prędkości na odcinku między Kent a Londynem, jak i pociągi towarowe.

Nowa linia kolejowa przecina Tamizę i wschodnie dzielnice aglomeracji londyńskiej pod ziemią. Dzielnica Saint-Pancras została gruntownie przebudowana. Inwestycja została zrealizowana w ramach współpracy sektora publicznego z sektorem prywatnym i udzielenia koncesji na eksploatację linii.

Spółka eksploatująca linię, London and Continental Railways, zleciła opracowanie koncepcji i projektów firmie Rail Link Engineering (RLE), konsorcjum czterech biur projektowych: BECHTEL, ARUP, HALCROW i SYSTRA.

SYSTRA zaangażowała do realizacji tego przedsięwzięcia 250 inżynierów i techników, którzy wykonywali prace projektowe w biurach RLE w Londynie, w przedsiębiorstwach wykonawców i w paryskiej siedzibie Firmy. Zadania SYSTRY dotyczyły głównie:

  • Inżynierii projektowej i wykonawczej:
    • obiekty inżynieryjne
    • układy torowe i sieć trakcyjna
    • sygnalizacja
    • kontrola sterowania i zasilania energetycznego
  • opracowanie i wykonanie programu testów, odbiorów i oddania do użytku
  • przygotowanie utrzymania ruchu
  • opracowanie szczegółowych projektów wstępnych kolejowych dworca Saint-Pancras

Kluczowe daty:

  • 1998: rozpoczęcie robót budowlanych
  • 2003: oddanie do użytku odcinka 1
  • 2007: otwarcie odcinka 2

Kluczowe liczby:

  • Odcinek 1: 70 km linii, 117 mostów, 3,5 km tuneli, 4 składy Eurostar na godziną.
  • Odcinek 2: 39 km linii, 2 stacje pośrednie, 23 km tuneli, 6 km wiaduktów, 8 składów Eurostar na godzinę.
Drukuj Wyślij link Do góry